جزييات آيين‌نامه جديد ميهماني وانتقال دانشجويان اعلام شد
نوشته شده توسط : amin

معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از آیین‌نامه جدید میهمانی و انتقال دانشجویان دوره‌های كاردانی و كارشناسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی وغیردولتی، گفت: تمامی میهمانی‌ها و انتقال‌ها بر مبنای شهر محل سكونت خانواده‌دانشجو صورت می‌گیرد.

محمود ملاباشی روزشنبه در حاشیه مراسم رونمایی آیین‌نامه جدید میهمانی و انتقال دانشجویان كه به همراه رییس سازمان سنجش آموزش كشور برگزار شد، با بیان اینكه دارای سه نوع مهمانی دانشجو هستیم، گفت: یك مهمانی به این معناست كه دانشجو می‌تواند به طور موقت تعدادیاز واحدهای خود را در دانشگاه مقصد بگذراند كه برای این مهمانی دانشجو باید یك ترمرا در دانشگاه مبدا خود گذرانده و معدل او نیز حداقل 13 باشد.

امكان میهمانی دائم دانشجو در صورتكسب معدل لازم

وی نوع دوم میهمان شدن دانشجو را میهمانی دائم عنوان و اظهار كرد: این نوع میهمانی برای نخستین بار در این آیین‌نامه تعریف شده است كه براساس آن دانشجو می‌تواند كلیه واحدهای خود را در دانشگاه مقصدبگذراند.

به گفته ملاباشی، برای بهره‌مندی از این شیوه، دانشجو باید ترم اول خود را در دانشگاه مبدا بگذراند و پس از آن دانشجو بایدحداكثر تا سه ترم (دانشجوی كارشناسی سه ترم و دانشجوی كاردانی دو ترم) را به صورتمیهمان در دانشگاه مقصد تحصیل كند و پس از آن در صورتی كه دانشجو معدل بالاتر ازمیانگین معدل دانشجویان همان رشته دانشگاه مقصد را كسب كند، با درخواست انتقال دائم وی در دانشگاه مقصد موافقت می‌شود.

ملاباشی كسب معدل تعیین شده را شرط لازم برای بهره‌مندی دانشجو از میهمانی دائم برشمرد و تاكید كرد: چنانچه دانشجوی كارشناسی نتواند بعد از سه ترم و دانشجوی كاردانی بعد از دو ترم معدل میانگین لازم دانشگاه مقصد را كسب كند، به دانشگاه مبدا خود برگردانده می‌شود.

وی نوع دیگری از میهمانی را میهمانی مبناعنوان و یادآور شد: این مهیمانی بر اساس نمره آزمون سازمان سنجش است كه از بدو ورودامكانپذیر است كه جزئیات آن توسط رییس سازمان سنجش اعلام می‌شود.

در این باره سرورالدین رییس سازمان سنجش نیز گفت:‌ دانشجویان برای انتقال به تهران باید 95 درصد آخرین نمره قبولی را كسبكرده باشند البته برای انتقال به كلانشهرها كسب 90 درصد و مابقی شهرها كسب 85 درصدنمره قبولی ضروریست.

ممنوعیت  انتقال از «غیرانتقاعی به دولتی»، «شبانه به روزانه» و «پیام‌نور به دولتی»

ملاباشی در ادامه این نشست با بیان اینكه دانشگاه‌ها در این آیین‌نامه به هشت گروه تقسیم شده‌اند، اظهاركرد: اینگروه‌بندی‌ها بر اساس جایگاه و رتبه‌ علمی دانشگاه و فراوانی تقاضاهای دانشجویانبرای میهمانی و انتقال طی سال‌های گذشته تعیین شده است.
به گفته معاون وزیر علوم، برای نقل وانتقال دانشجویان دانشگاه پیام نور نیز یك جدول با گروه بندی پنجگانه تهیه شده است.
وی همچنین تاكید كرد: انتقال از موسسات غیرانتقاعی به غیرانتقاعی ، دولتی به دولتی، دولتی به غیر انتقاعی امكانپذیر است،اما انتقال از غیرانتقاعی به دولتی ، شبانه به روزانه، پیام‌نور به دولتی غیرممكن است.

دانشجویان برای میهمان شدن باید شهریه پرداخت كنند

ملاباشی با تاكید براینكه دانشجویان برایمیهمان شدن باید شهریه پرداخت كنند، گفت: براین اساس هر دانشجوی میهمان بایدشهریه‌ای معادل شهریه نوبت دوم را به دانشگاه مقصد پرداخت كند البته دانشجویاندانشگاه‌های غیرانتقاعی و شبانه علاوه بر پرداخت شهریه ثابت و متغییر به دانشگاه مقصد باید شهریه ثابت رشته خود را نیز به دانشگاه مبدا پرداخت كند.
به گزارشا یسنا، وی اظهار كرد: بر ایناساس دانشگاه‌های شهرستان باید تا سقف 25 درصد، دانشگاه‌های تهران 20 درصد ودانشگاه‌های غیرانتقاعی تا 15 درصد از جمعیت ورودی دانشجویان هر سال به عنوان میهمان بپذیرند.
وی همچنین تصریح كرد: دانشگاه‌ها موظف هستند با انتقال دانشجویان دختری كه در زمان دانشجویی ازدواج رسمی ‌می‌كنند و یاسرپرست خانواده‌ آن‌ها فوت یا معلول شده‌اند و خود كفیل خانواده‌ می‌شوند ودانشجویانی كه دچار بیماری خاص و یا معلولیت می‌شوند، به محل خانواده‌ دانشجوموافقت كنند.

دانشگاه‌ها باید علت مخالفت با میهمانشدن دانشجویان را اعلام كنند

ملاباشی تصریح كرد: دانشگاهی كه تقاضای میهمانی را نمی پذیرد باید علت میهمان نشدن را به دانشجو اعلام كند و در صورتی كه دانشجویی برخلاف نظر دانشگاه خود را محقق میهمان شدن بداند، باید تقاضای خود را به كمیسیون موارد خاص استان و سپس مركز ارائه كند.
ملاباشی در خصوص زمان تقاضای دانشجویانبرای نقل و انتقال و میهمان شدن در دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان برای اطلاع از زمانثبت‌نام می‌توانند به سایت وزارت علوم به نشانیwww.msrt.ir بخش اداره كل دانشجویان داخل وزارت علوم مراجعه كنند.

تغییر رشته و گرایش ممنوع

وی با تاكید بر اینكه در این آیین‌نامه تغییر رشته و گرایش نخواهیم داشت، گفت: این آیین‌نامه در 8 مهر ماه 89 به تصویب رسیده و قابل اجرا است.
ملاباشی در خاتمه با بیان این كه بر روی آیین‌نامه 500 نفر ساعت كار كارشناسی صورت گرفته و شخص وزیر نیز 40 ساعت بر روی آن انجام داده است، عنوان كرد: همچنین بر روی این آیین نامه شش ماه كار كارشناسی انجام گرفته و آیین‌نامه 12 بار ویرایش شده است




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: جزييات آيين‌نامه جديد ميهماني وانتقال دانشجويان ,
:: بازدید از این مطلب : 982
|
امتیاز مطلب : 200
|
تعداد امتیازدهندگان : 65
|
مجموع امتیاز : 65
تاریخ انتشار : 27 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: